22 november 2024

'Schitteren(d)' - Waar kinderen stralen in hun eigen talent

Educatie PO Beeldverslag Nieuws
Tekst: Sifra van Amerongen Foto: Titus van 't Veer

Bij de maakplaats ‘Schitterend’ op Brede school (BS) De Wiken in Drachten hebben we de afgelopen weken kinderen de kans gegeven om te schitteren met hun eigen talenten. De manier van kijken naar talent is gebaseerd op de denkwijze van het Talentgedreven Werken van Luk Dewulf. Dit unieke project, gericht op het ontdekken van die talenten heeft geleid tot mooie resultaten, zowel bij de leerlingen als de leerkrachten!

Onder begeleiding van ervaren professionals uit verschillende vakgebieden hebben de kinderen deelgenomen aan een reeks inspirerende workshops. Ze kregen de mogelijkheid om hun talenten te verkennen in disciplines zoals dans, theater, zang, body percussie, BMX, skateboarden en zelfs koken. Deze diverse activiteiten zorgden ervoor dat elk kind iets kon vinden waarin het zich kon uiten en plezier kon beleven.

This is me!
Een rode draad door Schitterend heen was het nummer “This Is Me”. Dit lied, dat de leerlingen gezamenlijk hebben ingestudeerd, vormde de doorlopende lijn door de maakplaats. Het nummer pleit voor het unieke individu en benadrukt dat iedereen zijn of haar eigen plek mag innemen met zijn of haar eigen unieke talenten. Door samen dit lied te zingen, vonden de kinderen niet alleen een gezamenlijke stem, maar vierden ze ook die eigen, individuele talenten. Bekijk hier het schitterende filmpje!

Opvallend was hoe elk kind op zijn of haar eigen manier heeft kunnen schitteren. In de dansworkshops kwamen kinderen los, vonden ze hun ritme en lieten ze hun energie de vrije loop. In theater ontdekten ze hun expressiviteit en durfden ze zichzelf te laten zien. Bij zang en body percussie bloeiden hun muzikale talenten op, en tijdens BMX en skateboarden lieten ze hun lef en doorzettingsvermogen zien. Zelfs in de keuken zagen we kinderen met passie en creativiteit gerechten bereiden.

Door dit brede aanbod aan workshops hebben de kinderen niet alleen nieuwe vaardigheden geleerd, maar ook meer zelfvertrouwen gekregen. We zagen ze groeien in hun eigen persoonlijke ontwikkeling en het samenwerken met anderen. Schitterend heeft laten zien dat elk kind een ster kan zijn, op zijn of haar eigen unieke manier.

This is us!
Samen creëerden de leerlingen een tijdelijk kunstwerk: ieder kind maakte een persoonlijke slinger, die vervolgens aan elkaar werden verbonden en feestelijk in de bomen op het plein werden gehangen. Symbolisch staat de slinger voor het unieke talent van ieder kind, net zoals de kleurencombinaties die zij kozen. Dit geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten zelf.

De leerkrachten hebben deze weken wederom ervaren hoe belangrijk het is om tijd te maken voor kunst- en culturele vakken. Sommige leerlingen lieten zich van een hele andere kant zien dan tijdens de doorsnee lesdag. De leerkrachten hebben dan ook voorgenomen hier meer tijd voor te hebben in de toekomst.

Mede dankzij de steun van alle leerkrachten en culturele professionals is er een omgeving gecreëerd waarin kinderen zichzelf konden ontdekken en laten stralen.