Wil jij leren hoe je spannende kunstopdrachten kunt maken die aansluiten bij het Friese onderwijs? En wil je leren werken met de methode Wicked Kunsteducatie?
Dan is deze cursus interessant voor jou!
Keunstwurk en CASE (Centre for Arts & Sciences Education) bieden een nieuwe vierdaagse cursus aan voor kunstvakdocenten en educatiemakers, die zich willen verdiepen in Wicked Kunsteducatie, cultureel burgerschap en Friese vraagstukken.
Cursus in het kort
In vier bijeenkomsten leer je de beginselen van Wicked Kunsteducatie. Je werkt met een kunstenaar, die je laat ervaren hoe een kunstopdracht een kunstwerk kan zijn. Je voert een uitdagende Wicked Arts Assignment uit en leert hoe je zulke opdrachten kunt ontwerpen en beoordelen. Aanvullend volg je twee lezingen, over inclusie en kansengelijkheid.
Met deze kennis en inspiratie ontwerp je een kunstopdracht – met een focus op cultureel burgerschap en de regio – die wordt toegevoegd aan de gratis toegankelijke database van ArtlovesScience en wordt gedeeld met vakgenoten.
Kortom: een actueel en uitdagend programma met veel aandacht voor jouw eigen werkpraktijk.
Waardevol voor Friese leerlingen
Met de kunstopdrachten richten we ons op het ontwikkelen van cultureel burgerschap bij Friese leerlingen in groep 6, 7 en 8 (PO) en 1 en 2 (VO). Via kunst onderzoeken we maatschappelijke vraagstukken, leren we denken vanuit meerdere vakgebieden en perspectieven en stimuleren we verbeeldingskracht van de leerlingen. Ze leren met een open blik naar de wereld te kijken, terwijl ze stevig geworteld blijven in hun eigen cultuur en omgeving.
Programma
Er zijn vier bijeenkomsten op verschillende locaties, o.a. in Leeuwarden:
do 13 november 9.30 – 17.30 uur – inclusief Ideeënfabriek
Je krijgt een lezing over de onderwijskundige en artistieke achtergronden van Wicked Kunsteducatie. Je voert ook zelf een uitdagende Wicked Arts Assignment uit. Vervolgens leer je hoe je een Wicked kunstopdracht kan ontwerpen en ga je de opdracht in je eigen educatieve praktijk uitproberen.
Aansluitend ga je naar de Ideeënfabriek met Antine Zijlstra over inclusie. Antine werkt met arts-based werkvormen om ruimte te geven aan stemmen die vaak ondergesneeuwd raken, in de klas én daarbuiten. Hoe zit dat eruit en wat kan je ermee in het kunst- en cultuuronderwijs?
do 8 januari 9.30 – 16.00 uur
Er is een inspirerende presentatie over hoe Wicked Kunsteducatie in het veld wordt gebruikt door een docent of kunstenaar. Daarnaast presenteer je de kunstopdracht die je hebt ontworpen en reflecteer je met elkaar op de ervaringen in de praktijk. En we bekijken hoe je Wicked opdrachten op een creatieve manier kan beoordelen.
facultatief: do 5 februari Symposium ArtslovesSciences – Vakoverstijgend onderwijs voor de toekomst
do 5 maart 9.30 – 17.30 uur – inclusief Ideeënfabriek
Nu je weet hoe je een Wicked kunstopdracht kunt ontwerpen en geven, gaan we de diepte in. We bespreken hoe je op een Wicked manier leerdoelen ontwerpt, hoe je lessen en projecten kan ordenen. We analyseren verschillende vormen van curriculumordening, zoals realistisch, game-based, verhalend en thematisch. Daarnaast bekijk je hoe je passende werkvormen ontwerpt.
Aansluitend ga je naar de Ideeënfabriek met Monique Leijgraaff over kansengelijkheid. Monique is lector kansengelijkheid (!PABO) en doet praktijkgericht onderzoek naar thema’s als culturele diversiteit, uitsluiting en identiteit. Wat vraagt dat van jou als professional?
do 16 april / 9.30 – 16.00 uur
Deze laatste sessie staat in het teken van de praktijk van Wicked curricula, evaluatie en reflectie. Je wordt meegenomen in een presentatie en Q&A over hoe een curriculum er in de praktijk uitziet op basis van de Wicked-principes. Daarnaast kijken we hoe je op een systemische of informele manier Wicked kunstopdrachten evalueert en ontdek je de sterke en zwakke punten van je eigen ontworpen Wicked kunstopdrachten. En we kijken met elkaar vooruit. Wat wil je nog door ontwikkelen en ontwerpen en hoe ga je dat aanpakken?
Praktisch
Locatie: O.a. Leeuwarden, inclusief lunch.
Docent: Arida Bandringa – senior trainer.
Kosten: Omdat we samen werken aan kunstopdrachten voor een open source database kunnen we de cursus gratis aanbieden. Deelname is gratis, maar niet vrijblijvend. Voor een gemiste bijeenkomst brengen we 75,- euro in rekening i.v.m. voorbereidingskosten en catering.
Certificaat: Na afronding van de vierdaagse cursus ontvang je een certificaat.
Voor wie?
We zoeken gemotiveerde kunstvakdocenten die willen werken aan betekenisvolle lessen. Samen vorm je een netwerk van vakgenoten, waar je ook na deze cursus veel aan kunt hebben.
– Je hebt een kunstvakopleiding gevolgd en afgerond.
– Je hebt ervaring als kunstvakdocent of educatiemaker (school of culturele instelling).
– Je deelt de opdracht die je maakt in de open source database van ArtslovesSciences.
– Tijdinvestering van ongeveer 50 uur.
– Deelname aan alle vier bijeenkomsten.
Meld je aan
Je kunt je tot 20 oktober aanmelden.
Graag daarbij je motivatie, opleiding en ervaring vermelden.
Er zijn een beperkt aantal plaatsen.
Je hoort zo snel mogelijk of je mee kunt doen.
Meer weten?
