Keunstwurk heeft er een nieuwe cultuurverbinder bij en culturele netwerkorganisatie Ateliers Majeur is een coördinator cultuureducatie rijker! Sinds deze zomer werkt Haitze de Vries namelijk in dubbelfunctie voor beide organisaties in de gemeente Heerenveen. Een prachtige samenwerking tussen de organisaties, waarin ze elkaar versterken en verrijken.
Laten we kennismaken met Haitze!
Gefeliciteerd met je nieuwe functie! Kan je iets meer over jezelf vertellen?
“Dank je wel, erg blij mee! Ik ben geboren en getogen in Heerenveen dus het is erg leuk om hier weer terug te zijn. Het is ook hier dat ik voor het eerst in aanraking kwam met muziek. Ik ben al vroeg op gitaarles gegaan en ben daar later ook bij gaan zingen. Ik heb voor muziekdocent gestudeerd aan ArtEZ in Zwolle en heb vervolgens voor de klas gestaan in het voortgezet onderwijs. Daarnaast heb ik als zzp’er onder andere voor Keunstwurk en Ateliers Majeur gewerkt en nu dus in dienst. Naast deze werkzaamheden maak ik muziek als liedjesschrijver en producer, binnenkort komt mijn nieuwe album uit.”
Wat doe je als cultuurverbinder bij Keunstwurk? En als coördinator cultuuronderwijs bij Ateliers Majeur?
“Als cultuurverbinder probeer ik basisscholen binnen de gemeente Heerenveen meer bewust te maken over hun kunst- en cultuuronderwijs. Ik ondersteun ze in hun beleid en lesaanbod en daarnaast help ik bij de deskundigheidsbevordering van de leerkrachten. Zodat ze meer grip krijgen en praktische handvatten om ermee aan de slag te gaan. Bij Ateliers Majeur houd ik me vooral bezig met het kunst- en cultuuraanbod in de regio. Ik ga in gesprek met scholen over waar hun vraag ligt. We hebben een groot netwerk van culturele aanbieders en we kijken samen welke het beste bij de school past op dat moment.
Het bruggetje tussen Keunstwurk en Ateliers Majeur is het maatwerk dat we leveren. Als uit zo’n gesprek blijkt dat de school behoefte heeft aan meer verdieping; dat ze vanuit een bepaald thema willen gaan werken of een vaste lijn willen in wat ze per leerjaar aanbieden, ga ik vanuit Keunstwurk kijken hoe we dat kunnen vormgeven. Wat heeft de school nodig, is het handig dat er iemand van buitenaf meekijkt of kunnen we zelf een cursus aanbieden en begeleiden.”
Hoe vind je het om beide functies te combineren?
“Het bevalt me heel goed. Keunstwurk werkt met kunstcentra in heel Fryslân samen en zo vullen ze elkaar perfect aan. Beide rollen verrijken en versterken elkaar. Door mijn dubbelfunctie kan ik goed inspelen op de vragen en behoeften van de scholen en kan ik of cultureel aanbod suggereren of juist meer verdieping voorstellen of een combinatie van beiden. Elke school bewandelt hierin zijn eigen weg. Niet alle scholen zijn al zo met hun kunst- en cultuurbeleid bezig en willen vooral aanbod afnemen. Dat is ook goed, maar voor mij als cultuurverbinder is het dan ook de uitdaging om ze toch een beetje te inspireren en ze bewuster te maken. Door er meer een lijn in aan te brengen, wordt het onderwijs betekenisvoller en wordt kunst en cultuur vanzelfsprekender voor leerlingen.
Ik denk dat het hem daar ook in zit. Leerlingen hebben veel baat bij duidelijkheid en structuur. Zo kan het voor hen vanzelfsprekend worden dat ze met dans of muziek bezig gaan en dat het niet iets raars of spannends voor ze is. Kunst op school zou net zo gewoon moeten zijn als rekenen. Je ziet vaak een bevlogen docent of directeur die dat aanjaagt, maar als die vertrekt, valt het in elkaar. Dat is zo zonde van de tijd en energie die erin gestopt is. Je wil er eigenlijk naartoe dat kunst een plek krijgt in het curriculum, ongeacht de bezetting van je team. Dat het in elk geval een basis heeft en je vanuit daar kunt gaan verdiepen.”
Waar ben je op dit moment voor Keunstwurk mee bezig?
“Samen met Lisette Woldendorp, cultuurverbinder voor De Fryske Marren, werk ik aan een bovenschools traject voor scholenkoepel Ambion. We zijn met het bestuur en de scholen bezig om een bovenschools beleidsplan op het gebied van cultuuronderwijs te maken. Ambion heeft hiervoor een bovenschoolse cultuurcoördinator aangesteld en samen kijken we hoe alle scholen zich gezien en gehoord kunnen voelen in dit traject. We zijn nu dus vooral hun verhalen aan het ophalen, in kaart brengen wat zij al doen en wat zij belangrijk vinden. Om dit uiteindelijk mee te kunnen nemen in de bovenschoolse leerlijn of visie. Erg leuk om zo de verschillende scholen te leren kennen en er een kijkje te nemen.”
Waarom vind je kunst- en cultuuronderwijs belangrijk?
“Als ik het op mezelf betrekt, hebben kunst en cultuur mij veel houvast en ruimte gegeven om te ontdekken wie ik ben en dingen uit te mogen proberen. Toen ik begon mijn eigen liedjes te schrijven, ontdekte ik dat ik niet aan regeltjes vastzat en dat als er iets niet lukte, de wereld niet verging. Ik kom niet per se uit een gezin waar veel over gevoelens gepraat werd, dus het was, en is nog steeds, heel prettig om me via mijn muziek te kunnen uiten. En ik merk ook dat het je blik verruimd en verbreed op de wereld. Zeker in de tijd van nu, vind ik het heel waardevol dat kinderen in aanraking komen met verschillende vormen van kunst en cultuur. Dat ze zo kunnen ontdekken wie ze zijn en op verschillende manieren naar de wereld kunnen kijken. Dat is voor mij echt de meerwaarde ervan en daar zet ik me graag voor in!”
Wat voor muziek maak je en heb je daar nog nu nog wel tijd voor?
“Ik maak alternatieve popmuziek onder de naam HAITZE. Mijn album is net af en komt dit najaar uit. Dan heb ik een aantal optredens in het weekend en daar heb ik superveel zin in! Het is heel fijn dat het album af is, want daardoor kan ik me nu concentreren op mijn nieuwe werkzaamheden. Mijn creatieve proces gaat met pieken en dalen en daarvoor moet ook ruimte in mijn hoofd zijn. Die ruimte wordt nu vooral gevuld met Keunstwurk en Atelier Majeur en dat is logisch en ook heel leuk om mee bezig te zijn. Ik hoop dat er op een gegeven moment weer iets meer ruimte komt om muziek te maken. Want ik vind het wel heel belangrijk om in verbinding te blijven. We sporen leerkrachten en leerlingen aan om met kunst en cultuur bezig te zijn en om dat dan zelf niet te doen, dat voelt voor mij dubbel. Als je het blijft voelen en ermee verbonden bent, dan wordt het geen trucje wat ik op scholen vertel, maar kan ik het ook oprechter overdragen.”
Meer over culturele netwerkorganisatie Ateliers Majeur lees je hier.
Tekst: Anne van Lieshout, Buro Anne schrijft.
Meer weten?
