06 maart 2025

Evi onderzoek: Friese scholen gemotiveerd om cultuureducatie verder te ontwikkelen

Educatie PO Nieuws
Foto: Lucas Kemper

Friese scholen werken actief aan cultuureducatie, maar er is nog ruimte voor verbetering. Vooral op het gebied van visie, deskundigheid en de samenhang in het programma zijn er kansen. Veel scholen zijn gemotiveerd om cultuureducatie verder te ontwikkelen. Keunstwurk en andere partners kunnen hierbij ondersteunen. Aanwezigheid van een geschoolde interne cultuurcoördinator (ICC) zorgt bijvoorbeeld voor een significant hogere score op de vier onderzochte onderwerpen. 

Dit zijn de uitkomsten van een onderzoek naar de Evi-vragenlijst, verricht door de Radboud Universiteit. Ruim de helft van de Friese basisscholen (buiten Leeuwarden) heeft de lijst ingevuld. De vragenlijst helpt basisscholen met het in kaart brengen en borgen van cultuureducatie op de school en bevat vier onderwerpen: visie, deskundigheid, programma en samenwerking. Scholen beschrijven zelf hoe ze ervoor staan en welke hulpvraag er is. Hieronder lees je meer over de uitkomsten per onderwerp. 
 
Heldere visie ontbreekt vaak   
Hoewel een groot aantal scholen al een visie op cultuuronderwijs heeft, is deze lang niet overal goed verankerd binnen het team. Veel scholen willen hun visie actualiseren en cultuuronderwijs beter integreren in het curriculum, maar hebben hier hulp bij nodig. Scholen zouden hierbij meer rekening kunnen houden met de behoefte van de leerling. 

Deskundigheid beter benutten   
Er is veel kennis en expertise aanwezig op scholen, vooral binnen muziekonderwijs. Toch wordt deze deskundigheid niet altijd bewust ingezet of bevorderd. Scholen hebben behoefte aan extra scholing en ondersteuning bij het in kaart brengen en benutten van hun interne kwaliteiten. Bijvoorbeeld op het gebied van procesgericht of vakoverstijgend werken. 

Meer samenhang gewenst in programma 
Veel scholen organiseren culturele activiteiten, zoals excursies en projecten, maar een structureel programma ontbreekt vaak. Er is een grote behoefte om cultuureducatie beter te verbinden met andere vakken en thema’s. Het programma is kwetsbaar omdat de meeste activiteiten komen van buiten de school.  

Samenwerking met partners  
Scholen werken regelmatig samen met externe partijen, zoals bibliotheken en Keunstwurk. De meeste scholen zijn tevreden over deze samenwerkingen, maar sommige willen hun invloed op de inhoud vergroten of meer structurele samenwerkingen aangaan.  

Gemotiveerd  
De uitkomsten laten zien dat veel scholen gemotiveerd zijn om cultuureducatie verder te ontwikkelen. Keunstwurk ondersteunt ze graag hierbij. De cultuurverbinders hebben contact met de scholen in hun regio om te kijken wat ze nodig hebben en wat eventuele vervolgstappen kunnen zijn.

Plannen bijsturen
Het onderzoek naar de resultaten van de Evi-vragenlijst is verricht door de Radboud Universiteit.  Keunstwurk heeft het onderzoek laten verrichten om meer inzicht te krijgen in de situatie bij de Friese scholen en of we de plannen voor de komende vier jaar moeten bijsturen. Het onderzoek wordt herhaald in 2027. 

Meer over de initiatieven van Keunstwurk educatie lees je hier.
Meer over de Evi-vragenlijst lees je hier.

Meer weten?