Donderdag 8 juni vond in Schouwburg De Lawei in Drachten een introductiemiddag in Filmeducatie plaats. Een mogelijke eerste opstap naar het inzetten van film in lessen op school, of in projecten of workshops. Een enthousiaste groep docenten en geïnteresseerden liet zich informeren en inspireren met workshops in o.a. film kijken en film maken.
Om de stap te kunnen maken naar inzetten van film is enige basiskennis nodig: het bewust kijken bijvoorbeeld. Wat voor emotie brengt een film over? Welke keuzes zijn gemaakt in beeldvoering, geluid, storytelling? En waarom maakt een filmmaker dan die keuzes? Ook het zelf maken van film levert inzichten op en geeft leerlingen de vaardigheden om keuzes in film te maken: waarom werken bepaalde shots wel en hoe kun je verhalen spannender en dynamischer vertellen? Het leert leerlingen ook om daarna andere films en online media te interpreteren en te begrijpen.
“Filmeducatie levert een rijkdom aan inzichten op over kunst en cultuur, de maatschappij, de geschiedenis en de leerlingen zelf. Daardoor zet en ziet de leerling de wereld en zichzelf in een breder en rijker perspectief.”
Deze middag werd er met workshopdocenten Loes Brinkman, Ana Paunovik en Arno Cupédo actief gewerkt aan al deze vaardigheden. Verdeeld in twee groepen (PO, VO, MBO) werd er film gekeken, geanalyseerd en zelf film gemaakt met behulp van de Film-maak-set. Tijdens de middag werd ook veel aanvullende informatie gegeven over voorbeeldlessen, waar je bruikbare films vind om in te zetten in lessen, wat handige gebruiksvriendelijke software is etc.
Heb je deze middag gemist? Op de website van Filmhub Noord is meer informatie te vinden. Interesse om meer met filmeducatie te doen? Informeer dan naar de mogelijkheid om ‘proeftuin’ te worden in het nieuwe schoolseizoen!
Contact
Meer weten over dit project?