Samenvatting
Voortdurende inspiratiebron voor Annemarie Veenstra is de natuur, haar tuin dichtbij, verder weg de Wadden en de ruige kusten van de eilanden aan de Schotse Westkust, en IJsland.
Hier komt ze in contact met haar thema's als vergankelijkheid, kringloop, onderweg en tussentijd.
Voor haar werk op papier wordt ze geboeid door haar tuin, de structuren, lijnen en vormen, met name in herfst en winter.
In haar ruimtelijke textiele objecten (o.a. vilt, zijdepapier, juthout) verbeeldt ze op poëtische wijze haar verbinding met de natuur van Waddeneilanden, en o.a. Schotland en IJsland.
Heden en verleden brengt ze samen door toevoeging van organische materialen als bijvoorbeeld stenen, schelpen en takken. Ze werkt verder met hoorn, eigen gemaakt zijdetouw en fotocollages maar gebruikt ook glaskralen en bot. Ze voegt draden toe uit eigen kleding.
Ze schrijft haiku, waarin ze terugblikt op vroege jeugdvakanties op de Waddeneilanden. Deze teksten maken, geschreven in vrije kalligrafie in bister en gouache op (zijde-)papier deel uit van haar meest recente werk.
Naast autonome objecten maakt ze ook draagbare viltobjecten en monumentale viltsieraden, altijd unica.