In de Kindermuziekweek gingen we op bezoek bij SO Kleurryk, een school voor speciaal onderwijs in Drachten. We verrasten de groep van juf Henriët, de onderbouw, met een instrumentenpakket van Méér Muziek in de Klas.
Méér Muziek in de Klas zet zich in om álle kinderen in Nederland muziekonderwijs te geven. Dus ook alle kinderen op de 543 scholen voor speciaal onderwijs. Om te vieren dat het muziekakkoord speciaal onderwijs een jaar geleden getekend werd, stelde Méér Muziek in de Klas instrumentenpakketten beschikbaar.
We treffen een bruisend gezelschap aan in de klas. Het thema van de Kindermuziekweek is ‘Energie’, en dat past goed bij deze groep! De kinderen komen net van gym. Even omkleden, daarna fruit eten (vooraf het Fruitlied, en relaxmuziek tijdens). De onderdelen van de dag worden steeds benoemd: wat is al geweest, wat doen we nu, wat gaan we straks doen? Steeds mag een ander kind de pictogrammen verwisselen en vertellen hoe het ging.
Juf Henriët vertelt: ‘We doen echt heel veel met muziek: door de dag heen, tijdens allerlei activiteiten. Overal hoort een liedje bij’. En niet alleen bij zaken als fruiteten en opruimen klinkt muziek, ook bij het leren speelt muziek een grote rol. ‘Je ziet dat het hen helpt om terug te kunnen grijpen op een liedje, om bijvoorbeeld te leren tellen, of de dagen van de week te onthouden,’ zegt Henriët.
Dan is het tijd voor muziek. We gaan in een kring zitten en Henriët haalt de instrumenten één voor één uit de doos. Een heel kleine gitaar! Hoe heet zoiets? En wat is het verschil met zo’n grote gitaar (behalve dan dat ‘ie kleiner is)? Een xylofoon! We horen het verschil tussen hoog (armen omhoog) en laag (veters strikken). En zo spelen en zingen we uiteindelijk allemaal mee met een liedje.
‘We zijn hartstikke blij met dit instrumentenpakket! Elke groep heeft zijn eigen instrumentendoos, maar dit is een mooie aanvulling – met nét wat andere instrumenten – op wat er is. We wisselen met deze kinderen continu af tussen concentratie en energie kwijtraken. Muziek is daarbij van ongekend belang’, zegt Henriët als we de klas uitlopen. We zwaaien nog even naar de enthousiaste kinderen en hun net zo gedreven juf(fen). Zo, wij kunnen er weer even tegenaan.
Foto’s: Aron Weidenaar