Op 11 december wordt de Vredeman de Vriesprijs voor Vormgeving 2024 uitgereikt. Voorafgaand aan de prijsuitreiking kunnen bezoekers van Museum Joure en lezers van de Leeuwarder Courant hun stem uitbrengen voor de LC-publieksprijs.
De provinciale vormgevingsprijs wordt eens in de twee jaar toegekend, maar dit jaar mochten inzendingen over de afgelopen drie jaar meedingen vanwege de coronaperiode. Uit tien inzendingen koos de jury vijf genomineerden, wiens werk nu te zien is in Museum Joure tot eind maart.
Inzendingen
Hoewel het aantal inzendingen beperkt was, mede door een sluitingsdatum in de zomervakantie en geringe publiciteit, was de jury positief over de kwaliteit en diversiteit. Veel projecten benadrukken maatschappelijke vraagstukken en dragen een sterke Friese identiteit uit, met thema’s als landschap, geschiedenis en gemeenschapszin.
De jury beoordeelde de inzendingen op artistieke kwaliteit, originaliteit, duurzaamheid en maatschappelijke relevantie. Ook werd gekeken naar het ontwerpproces en de samenwerking tussen opdrachtgever en ontwerper.
Jury
De jury bestond deze keer uit Arnout Meijer (schrijver, ontwerper en producent van design, kunst en architectuur), Bert Looper (historicus en publicist van boeken en artikelen over kunst, design en geschiedenis), Debbie Wijskamp (ontwerpen en producent van handgemaakte interieurproducten, eigenaar van atelierruimte en galerie), Lisa Sportel (ontwerper en docent grafisch ontwerp en concept aan academie Minerva) en Volken de Vlas (ontwerper en producent van beeldend werk en designproducten).
Genomineerden
1. BW H Ontwerpers voor het ontwerp van Lost Voices in opdracht van Explore the North
Omschrijving:
Het thema van Explore the North 2024 is Lost Voices : verloren, verborgen en onderdrukte stemmen. BW H ontwerpers ontwikkelde een festivalidentiteit die de strijd visualiseert die artiesten voeren om hun stem te laten horen. Door experimenteel gebruik van beweging en sound design ontstaat een levende entiteit die reageert op geluid en verschillende vormen aanneemt voor zowel offline als online toepassingen.
Juryrapport:
‘BW H ’s inzending voor het festival Explore the North brengt een dynamische energie met zich mee. Het project komt tot leven in de ruimte dankzij de live motion graphics die tijdens de presentatie worden getoond. Dat geeft een extra dimensie. De abstractie, gecombineerd met gelaagde communicatie, wekt verwondering en roept vragen op over de grenzen van visuele identiteit. Je voelt de artistieke vrijheid, het is duidelijk dat ze van de opdrachtgever alle ruimte hebben gekregen om zich creatief te uiten.’
2. Stern Nijland voor haar Het Dierendoodboek in samenwerking met uitgeverij Lemniscaat
Omschrijving:
Het Dierendoodboek is een dierenencyclopedie voor kinderen geïllustreerd met het thema dood bij dieren. Het boek gaat ook over het klimaat, over het milieu en bijvoorbeeld de vleesindustrie. Er is samengewerkt met uitgeverij Lemniscaat en dat zie je onder meer terug in de vormgeving van de tekst door Marc Suvaal.
Juryrapport:
‘Het Dierendoodboek trok meteen de aandacht door de indrukwekkende illustraties. Het boek is kundig getekend. Het werk biedt een interessant perspectief: de dood van dieren door menselijk ingrijpen. Dit geeft een ongefilterd, eerlijker beeld van de natuur dan we vaak zien in geromantiseerde versies. Het boek roept ongemakkelijke vragen op, vooral in een tijd waarin kinderen steeds verder verwijderd zijn van de natuur.’
3. Folkert van der Hoek voor presentaties en dorpsprojecten in werk- en presentatieruimte Phlox
Omschrijving:
Phlox is de werk- en presentatieplek in Húns. Folkert van der Hoek is daarbij zowel de opdrachtgever als de vormgever en hij stuurde ontwerpen in die voor Phlox zijn gerealiseerd. Het betreft de vormgeving van zeven opeenvolgende presentaties, samen met twee dorpsprojecten, gedurende de periode 2021/2023. Met als extra toevoeging de presentatie die deze zomer te zien was.
Juryrapport:
‘Phlox is bevlogen en raakt op allerlei manieren. Het project legt verbindingen in de omgeving met minimale middelen en heeft een levende, authentieke energie. Het project wordt gezien als een voorbeeld van hoe een goed vormgegeven project gemeenschappen kan verbinden en versterken, en de duidelijke artistieke visie die het project stuurt, wordt alom geprezen.’
4. Sytse Jansma en Ineke van der Blom voor Sprekende Stenen in opdracht van Leeuwarden UNESCO City of Literature
Omschrijving:
Sprekende stenen is een literatuurproject over eenzaamheid, in het centrum van Leeuwarden. Met je mobiele telefoon wandel je een route tussen acht sprekende stenen (gevelstenen) en een literaire ontmoetingsbank. Door de QR-code bij de stenen te scannen, laat je ze spreken.
Juryrapport:
‘Een project dat de openbare ruimte op een subtiele maar doordachte manier verrijkt. Vanaf het begin is duidelijk dat het project stevig verankerd is in zijn omgeving. Hoewel de vormgeving en de impact ervan op de omgeving bescheiden lijken, is er iets aan de eenvoud dat ontroert. Dit project weet in zijn bescheidenheid diepe verbindingen te leggen, zowel met de omgeving als met de mensen die de stenen tegenkomen.’
5. Babke Dekker , Jos Blomsma en Johan van Gent voor de vormgeving van TerpEnLand in opdracht van Terpenland, Stichting Aerden Plaats
Omschrijving:
Onder de naam TerpEnLand werken vier archeologische steunpunten samen. Elk steunpunt legt zijn eigen accenten, waardoor de geschiedenis van het leven langs de Friese Waddenkust zo compleet mogelijk wordt weergegeven. TerpEnLand coördineert de activiteiten en zorgt voor de bekendheid van deze locaties. De opdracht was om laagdrempelige tentoonstellingen te creëren in bestaande gebouwen, waarbij optimaal gebruik werd gemaakt van de sfeer en structuur van elk pand. Elke locatie is onderdeel van het grotere geheel, maar heeft zijn eigen uitstraling en verhaal.
Juryrapport:
‘De vormgeving is visueel sterk, met een duidelijk aandacht voor grafische elementen die het verhaal ondersteunen. Het idee om het verleden en de verbinding met de Friese cultuur en natuur te belichten, spreekt aan. Er is een duidelijk concept gepresenteerd, dat niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook een sterke verbinding maakt met de cultuur en geschiedenis van de regio. De uitwerking van het concept is goed gedaan, en de jury waardeert de manier waarop de verschillende elementen met elkaar zijn verbonden.’
Stemmen
Meer informatie en stemmen voor de LC-publieksprijs kan via de website van de Leeuwarder Courant of in Museum Joure.
Expositie Vredeman de Vriesprijs voor Vormgeving – Museum Joure, tot en met eind maart.
De Vredeman de Vriesprijs voor Vormgeving belicht het belang van vormgeving in Friesland en de manier waarop het maatschappelijke en culturele verbindingen tot stand brengt.
Contact
Heb je vragen? Neem contact op met: