‘Je bent veerkrachtig als je weet wie je bent, waar je vandaan komt en waar je talenten liggen.’ – Mooi interview met educatiemaker Anne Graswinckel in het tijdschrift Prikkels. Anne wil leerkrachten laten zien hoe zij thema’s als klimaatcrisis, armoede en oorlog behapbaar en betekenisvol kunnen maken voor hun leerlingen.
‘Ik groeide op een kunstenaarsgezin. Ik danste, las, speelde toneel en maakte kunst. Ik ging naar voorstellingen en bezocht musea. Toen ik zes was zag ik ‘The Beanery’ van Kienholz in het Stedelijk Museum. Dat maakte zo’n indruk op me, dat vergeet ik nooit meer. De rijkdom die al deze ervaringen mij gaven, van troost tot trots, gun ik ieder kind.
Waar ik mijn leven lang naar op zoek ben, is hoe ik de potentie van kunst kan koppelen aan de dagelijkse praktijk in het onderwijs. Dat is wat ik als innovator bij Keunstwurk doe en waar ik bij Arcadia Leeuwarden-Fryslân 2028 aan meewerk. Ik zie om me heen hoe kinderen angstig worden van de oorlog in de Oekraïne, omdat ze zich zorgen maken of dat wat daar gebeurt ook hier zal gebeuren. Kunst en kunstenaars kunnen kinderen helpen woorden en beelden te geven aan dat soort gevoelens. Want dat is wat kunstenaars doen: ze maken grote thema’s betekenisvol.’
Lees het hele interview hier.