Hoe ontwikkel je inspirerende, uitdagende en innovatieve kunstopdrachten en curricula, die passen bij de veranderende interesses van je doelgroep? Sommige kunstdocenten voelen zich als een koorddanser die koortsig probeert balans te vinden tussen datgene wat jongeren of cursisten bezighoudt én hedendaagse ontwikkelingen in kunst en maatschappij.
Op grond van dit gegeven ontwikkelde Emiel Heijnen (met Melissa Bremmer en Folkert Haanstra) een ontwerpmodel dat leerkrachten, kunstdocenten en kunstenaars concrete handvatten biedt voor het ontwerpen van Wicked Kunstcurricula. Dit zijn betekenisvolle lessen en projecten gebaseerd op open opdrachten, waarin leerlingen, studenten en cursisten speels uitgedaagd worden te leren denken, voelen en werken als hedendaagse kunstenaars.
Tijdens deze ideeënfabriek belicht Emiel de achtergronden en visie van Wicked Kunsteducatie. Daarnaast ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van wicked kunstopdrachten en maak je als groep een heel jaarprogramma voor een fictieve school.
Emiel Heijnen
Emiel Heijnen is lector Kunsteducatie en docent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij doet onderzoek naar curriculumvernieuwing en laat zich daarbij zowel inspireren door Tyler the Creator en Furiosa als door het werk van kunstenaars Melanie Bonajo en Eric van Hove.
Ideeënfabriek
De Ideeënfabriek is een werksessie waar je samen met andere kunstvakdocenten, kunstenaars en makers kennis en inspiratie uitwisselt en verdiept. In 2024 organiseren we meerdere Ideeënfabrieken met elke keer een andere inspirerende en deskundige gast. Via deze link zie je de gehele reeks.
Voor wie?
De werksessie is interessant voor kunstvakdocenten en voor kunstenaars en makers die in het onderwijs willen werken.