Dinsdag 3 december vertelt Nathalie Beekman over de werkwijze en achtergrond van Sparklab. Een lab waarin kunst en kinderfilosofie op een speelse en zintuigelijke manier met elkaar worden verweven. Meerstemmigheid is hierbij het uitgangspunt. Er is ruimte voor de gedachten, ideeën en uitdrukkingsvaardigheden van alle kinderen.
Kinderen kunnen in het lab op basis van aansprekende thema’s denken over filosofische vragen en daarover in dialoog gaan met elkaar. Ze worden zich bewust van hun eigen denken en dat van de anderen. Er wordt nagedacht over ultieme, dus onbeantwoordbare vragen en over de wereld. Ze verkennen deze thema’s ook op verschillende creatieve manieren: door te tekenen, te dansen, te schilderen, muziek te maken of te bouwen. In het lab worden veel ‘gekke’ creatieve opdrachten gedaan die ongewoon en tegendraads zijn. Op deze manier ontstaat er een ruimte waarin geen sprake is van oordelen als ‘goed en fout’ of ‘mooi en lelijk’. Kinderen worden uitgenodigd om zich vrij uit te drukken en om hun gewone manier van denken en doen te doorbreken, waardoor hun horizon van het mogelijke wordt verruimd.
Meerstemmig
In het lab worden kinderen beschouwd als meerstemmig – dus als polyfonisch. Er wordt vanuit gegaan dat ieder kind een koor van stemmen is, dat wil zeggen dat er in hen verschillende kwaliteiten, houdingen en perspectieven te vinden zijn. We zoeken specifiek naar hun vrije stemmen die we aanduiden als ‘authentieke’, ‘creatieve’ en ‘verantwoordelijke’ stemmen. Deze stemmen worden niet altijd voldoende gezien of gehoord. Door hier wel ruimte aan te geven wordt ieder kind benaderd als vol van ongeziene mogelijkheden en onvergelijkbare kwaliteiten.
Onderzoek
Het kunst-& filosofielab is ontwikkeld door Nathalie Beekman middels een PhD onderzoek bij de RUG – met supervisors professor Jacques Zeelen en professor Gert Biesta. In het onderzoek is gezocht naar de mogelijkheid om door middel van kunst en kinderfilosofie een specifieke opvatting van persoonsvorming, de door onderwijsfilosoof Gert Biesta voorgestelde ‘subjectwording’ in de schoolpraktijk van een basisschool te brengen. Meer hierover lees je hier.
Ideeënfabriek
De Ideeënfabriek is een werksessie waar je samen met andere kunstvakdocenten, kunstenaars en makers kennis en inspiratie uitwisselt en verdiept. In 2024 organiseren we meerdere Ideeënfabrieken met elke keer een andere inspirerende en deskundige gast. Via deze link zie je de gehele reeks.
Voor wie?
De werksessie is interessant voor kunstvakdocenten en voor kunstenaars en makers die in het onderwijs willen werken.
Partner
Deze Ideeënfabriek wordt georganiseerd door Keunstwurk en Seewyn, centrum voor muziek-, kunst- en cultuuronderwijs in Franeker.
Tekening: LAKU – Luka Moller.