Veelgestelde vragen

13

Help! Ik zoek een....

….nieuwe dirigent, repertoire of regisseur!

Op zoek naar een nieuwe dirigent, repertoire of regisseur?

We begrijpen het: je wilt als organisatie of vereniging professioneel en inspirerend voor de dag komen. Het vinden van de juiste mensen kan een uitdaging zijn, en daar helpen we je graag bij! Of je nu zoekt naar een unieke locatie, een nieuwe dirigent of een enthousiaste regisseur, wij staan voor je klaar.

Hoe vind ik de perfecte locatie voor onze optredens?

We horen je vraag! Soms wil je eens iets anders, iets wat écht indruk maakt. Wat dacht je van een plek die minder ‘standaard’ en meer ‘sensationeel’ is? Wij denken graag met je mee over locaties die echt aansluiten bij jouw visie en publiek.

Hoe bouwen we aan een bruisende toekomst voor onze club?

Een sterke basis en frisse ideeën zijn essentieel om als club relevant te blijven. Soms helpt het om je artistiek team op een andere manier in te richten. We weten echter dat dit best lastig kan zijn. Wil je meer kansen voor je verenigingen onderzoeken zonder meteen een ingewikkeld of zwaar gesprek te voeren? Speel dan eens het Kânseboerd, ontdek op speelse wijze waar precies de kansen liggen voor júllie.

Komt binnenkort!

We werken momenteel achter de schermen aan een nieuwe pagina met ‘Vraag en Aanbod’. Hier kun je binnenkort eenvoudig professionals vinden of zelf een oproep plaatsen om in contact te komen met de juiste mensen.

Heb je vragen of wil je met iemand sparren?

Neem gerust contact met ons op via de mail. Jouw vraag telt, en we helpen je graag verder!

Grensoverschrijdend gedrag: wat moet je ermee?

Natuurlijk wil je grensoverschrijdend gedrag het liefst voorkomen. Een goed hulpmiddel daarbij is het hanteren van gedragsregels. Hoe gaan we met elkaar om? Wat mogen we van elkaar verwachten? Om te helpen bij het opstellen van gedragsregels is er daarom samen met de koepels een korte leidraad gemaakt.

Hoe ga ik om met grensoverschrijdend gedrag?

    Sociale veiligheid en integriteit zijn binnen amateurkunstverenigingen van groot belang. Een koor, orkest of theatergroep moet een veilige haven zijn voor alle leden. Of dit ook altijd het geval is, is moeilijk te waarborgen

    Soms gaat het wel eens mis. Of bijna. Je kunt dan met vragen of zorgen zitten die je liever (nog) vertrouwelijk houdt. Voor de amateurkunst kun je daarvoor terecht bij vertrouwenspersoon Co Stehouwer. Zij is getraind in gesprekken over onder meer ongewenst gedrag, integriteit, pesten, intimidatie en discriminatie.

    Vertrouwenspersoon Amateurkunst
    Vertrouwenspersoon Amateurkunst – Co Stehouwer

    Natuurlijk wil je grensoverschrijdend gedrag het liefst voorkomen. Een goed hulpmiddel daarbij is het hanteren van gedragsregels. Hoe gaan we met elkaar om? Wat mogen we van elkaar verwachten? Om te helpen bij het opstellen van gedragsregels is er daarom samen met de koepels een korte leidraad gemaakt. Een leidraad voor verenigingsregels.

    Wil je je meer verdiepen?

    Lees meer over het initiatief: Leidraad voor gedragsregels binnen de amateurkunst

    Kom je er zelf niet uit of wil je met iemand zoals Co praten? Dat kan, lees meer over de Vertrouwenspersoon of stuur haar direct een mailtje. Kleine dingen tellen ook. Voel je vrij.

    Co Stehouwer

    j.m.stehouwer@gmail.com

    Zichtbaar zijn & kaarten verkopen, hoe doe je het?

    Wat maakt onze club nou echt waardevol? Hoe laten we zien waar we goed in zijn? Hoe kun je je organisatie krachtig profileren en duidelijk communiceren? Kun je jouw initiatief beter zichtbaar maken? Oftewel hoe zorg je voor de juiste branding?

    Het begrijpen van de waarde die een vereniging biedt aan individuele leden is belangrijk. Het benadrukken en communiceren van deze waarden is essentieel om leden te behouden en nieuwe aan te trekken & kaarten te verkopen! Wij helpen je graag op weg om hierover na te denken.

    Tips voor het schrijven van een communicatieplan en communicatiemiddelen die je in kunt zetten op onze Stipe Kennisbank

    Tips voor meer zichtbaarheid op de sociale media: (Bron: Cultuurschakel)

    Wil je je meer verdiepen?

    Kom je er zelf niet uit of wil je feedback op jouw media kanalen? Maak een afspraak, doen we een bakje koffie en kijken we samen naar je website, social media of andere communicatie middelen.

    Onze cultuurverbinders hebben de training Branding gevolgd van het LKCA en kunnen je met handige tips en tools verder helpen. Neem gerust contact met ons op! 

    Geld, hoe kom je eraan?

    Welke subsidies kunnen ons een handje helpen? Hoe schrijf je een projectplan? En waar moet het allemaal aan voldoen? Hoe worden we financieel sterker? Vragen die je tegen komt als je met een goed idee rond loopt.

      Wil je dit uitwerken tot een projectplan, maar weet je nog niet goed hoe je dat doet? Maak dan gebruik van de handige toolbox van Stipe, waarin je in verschillende stappen online je projectplan maakt.

      Maar je kunt je ook laten inspireren door het plannenboek Stipe | Plannenboek

      De financiering van culturele projecten en evenementen bestaat meestal uit verschillende bronnen. De financieringsvormen kun je indelen in fondsen, subsidies, sponsoren, waar crowdfunding onder valt en eigen inkomsten.

      Bij ons adviesloket Stipe weten ze de weg te wijzen als het gaat over projectfinanciering. Op de site Stipe.frl kun je hier alles over lezen of neem contact op met een van de adviseurs.

      Wil je weten hoe je een begroting opstelt of een dekkingsplan maakt?  In de kennisbank van Stipe vindt je informatie die je nodig hebt voor je financiële plan.

      Wil je je meer verdiepen?

      Wil je graag met iemand sparren of loop je even vast? Wij helpen je graag verder! Hiervoor kun je terecht bij de adviseurs van ons adviesloket Stipe.  Stipe | Contact

      Jongeren: hoe krijgen we ze enthousiast?

      Hoe sleuren we die jeugd van achter hun schermen naar onze club? Het betrekken van jongeren is een cruciale factor voor de toekomstige vitaliteit van een vereniging. Het ontwikkelen van aantrekkelijke programma’s, het gebruikmaken van moderne communicatiemiddelen en het creëren van een jeugdvriendelijke omgeving is belangrijk. Het aantrekken van meer jongeren voor je project vereist een gerichte benadering die aansluit bij hun interesses, voorkeuren en levensstijl.

      Hier zijn enkele strategieën om meer jongeren aan te trekken:

      1.     Betrek jongeren bij het plannen

      Betrek jongeren bij het plannen en ontwikkelen van het project. Dit geeft hen een gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid, waardoor ze meer geneigd zijn om deel te nemen en anderen aan te moedigen.

      2.     Duidelijke en aantrekkelijke boodschap

      Formuleer een duidelijke en aantrekkelijke boodschap die benadrukt waarom je project relevant en belangrijk is voor jongeren. Focus op wat zij kunnen leren, ervaren of bijdragen door deel te nemen.

      3.     Gebruik sociale media effectief

      Jongeren zijn actief op sociale media platforms zoals Instagram, TikTok, Snapchat en YouTube. Maak boeiende en visueel aantrekkelijke content die de aandacht trekt. Overweeg het gebruik van video’s, Instagram Stories, Reels en TikTok om je boodschap over te brengen.

      4.     Maak gebruik van het netwerk van jongeren

      Moedig jongeren aan om hun vrienden mee te nemen. Jongeren zijn meer geneigd om deel te nemen aan activiteiten als ze dit samen met vrienden kunnen doen. Kijk wie in de directe omgeving een invloedrijke jongere is, die als een zwaan-kleeft-aan andere jongeren aantrekt. Of maak gebruik van bekende jongeren als influencer of ambassadeur. Werk samen met scholen, hogescholen en universiteiten om je project te promoten.

      5.     Maak het leuke en interactieve ervaring

      Zorg ervoor dat de activiteiten binnen je project leuk, interactief en uitdagend zijn. Jongeren zijn eerder geneigd deel te nemen aan projecten die plezierig en sociaal zijn.

      6.     Flexibiliteit en toegankelijkheid

      Zorg ervoor dat je project flexibel en toegankelijk is voor jongeren. Dit betekent dat het buiten school- of werktijden moet plaatsvinden en gemakkelijk bereikbaar moet zijn.

      Wil je je meer verdiepen?

      Meer lezen? Kijk dan op Hoe bereik je jongeren? – LKCA

      Hoe geef je bestuurstaken door zonder stress?

      Het opstellen van duidelijke overdrachtsprocedures, het trainen van potentiële opvolgers en het creëren van een cultuur die openstaat voor vernieuwing en verandering kunnen helpen bij een succesvolle overdracht van bestuurstaken.

      We denken graag met jullie mee.

      1. Profiel bestuur

      Wie zijn jullie als bestuur? Wat vinden jullie belangrijk en hoe gaan jullie te werk? Staan jullie open voor veranderingen? Als je dit helder kunt vertellen, is het voor een potentieel kandidaat veel makkelijker om te bepalen of je ertussen past.

      • Profiel nieuw bestuurslid

      Maak voor het vinden van een bestuurslid een duidelijk profiel. Wat voor iemand zoeken jullie? Welke talenten missen jullie nog in het team? Welke taken horen er in het pakket? Zo weet een bestuurslid meteen waar hij aan toe is, wat het werk inhoudt en wat hij van je organisatie kan verwachten. Doe een appel op hun talenten en leg uit waarom juist die persoon een waardevolle bijdrage kan leveren.

      • Persoonlijke benadering

      Ga persoonlijk bij iemand langs. Neem de tijd voor vragen. Nodig iemand uit voor een vergadering om even sfeer te proeven. Dring niet aan en laat iemand er nog een nachtje over slapen.

      • Wees flexibel

      Ben bereid om te schuiven in takenpakketten binnen het bestuur als een nieuw bestuurslid zich aandient. Bekijk waar ieders motivatie en talenten ligt om daar zoveel mogelijk bij aan te sluiten. Maar kijk ook naar de tijdsinvestering en planning. Misschien vraagt het om een andere invulling van hoe jullie dingen gewend waren, maar krijg je daarvoor een waardevol bestuurslid terug.

      1. Samenwerken

      Kom je er echt niet uit en staat er niemand op? Bekijk de alternatieven: is een fusie met een andere vereniging een oplossing of kun je taken uitbesteden?

      Lees meer over besturen op onze https://www.stipe.frl/kennisbank#organisatieplan-bestuur

      Leden werven & houden: hoe doe je dat nou slim?

      Op wie moeten wij ons richten? Een effectieve vereniging moet voortdurend proberen aan te sluiten bij de behoeften en verwachtingen van haar leden en doelgroep. Hoe doe je dat?

      Onze cultuurverbinders hebben de training Samen Slim Deelnemers Werven gevolgd van het LKCA. Zij kunnen je verder helpen met handige tips en tools. Neem gerust contact met ons op.

      Meer lezen, kijk eens op:

      Ledenwerving – KNMO Kennisbank

      10 tips voor Ledenwerving – CultuurSchakel

      Wanneer is de volgende netwerkborrel?

      Elk jaar organiseert het Steunpunt Beeldende Kunst vier netwerkborrels voor Friese kunstenaars, makers en kunstprofessionals. Altijd op een inspirerende plek in Fryslân.

      De volgende borrel is vrijdag 4 oktober bij Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag.
      Voor meer informatie klik hier.

      Hoe kan ik mijn zichtbaarheid vergroten?

      Om je zichtbaarheid te vergroten kun je een profiel aanmaken in onze database.
      Ga naar mijnkeunstwurk en maak je profiel zo volledig mogelijk!

      Wat is de kunstenaarsmindset

      De kunstenaarsmindset is een concept bedacht door Merlijn Twaalfhoven. Hij omschrijft het als een open houding, die ons helpt de wereld onbevangen, speels, onderzoekend en scheppend tegemoet te treden. De mindset bestaat uit vier stappen: anders kijken, durven voelen, helder denken en gewoon gaan maken. Het is geen optelsom, maar een proces.
      Educatiemaker en adviseur Anne Graswinckel licht toe: ‘Wat een kunstenaar doet is voornamelijk veel vragen stellen, naar die vragen en de wereld kijken en bedenken wat dat met hem doet, daar dan wat langer over nadenken en dan iets gaan maken.’
      Bij Keunstwurk is de kunstenaarsmindset verweven in de werkwijze, de trainingen en de producten. Anne heeft samen met Jelle F. Post de mindset ‘praktisch’ gemaakt in De Verdwaalatlas, een DIY boek vol nieuwsgierig makende onderzoeksvragen en inspiratie over duurzaamheid in je eigen omgeving.