Ideeënfabriek: belichaamd leren in (kunst)onderwijs 

Educatie PO HBO Kunstvak Workshop
Datum di 1 april 2025
Tijd 15.30 - 17.30 uur
Locatie Blokhuispoort, Leeuwarden
Voor wie leerkrachten, cultuurcoördinatoren, directeuren, kunstvakdocenten en educatiemakers
Prijs € 7.50

In deze Ideeënfabriek leren we van lector kunsteducatie Melissa Bremmer over de kracht van belichaamd leren in het (kunst)onderwijs en hoe het kan bijdragen aan het leerproces. Het kan bijvoorbeeld je concentratie verhogen, je kan leerstof beter onthouden of soms zelfs beter begrijpen.
Na de lezing volg je twee workshops zodat je de theorie meteen kunt ervaren in de praktijk.

De Ideeënfabriek is een kennis- en werksessie, geschikt voor iedereen die werkt in en met het primair onderwijs; leerkrachten, cultuurcoördinatoren, directeuren, kunstvakdocenten, educatiemakers van culturele instellingen en studenten.

Zoek je manieren om cultuuronderwijs op jouw school te verrijken? Verdiep je je graag in nieuwe theorieën? En wil je ontdekken hoe je kunstvakken kan verbinden aan andere leerdomeinen?
Laat je inspireren en ga samen aan de slag!

Lezing Melissa Bremmer
Melissa Bremmer werkt als lector Kunsteducatie. Haar onderzoek richt zich op de rol van het lichaam in het muziekonderwijs, ArtsSciences-onderwijs en inclusieve kunsteducatie. Samen met Emiel Heijnen schreef ze de boeken Wicked Arts Assignment en Wicked Kunsteducatie.
In de lezing op 1 april bespreekt ze met levendige voorbeelden de theorie van belichaamd leren en wat de meerwaarde kan zijn om het lichaam van de leerling (en leerkracht) meer te betrekken in het (kunst)onderwijs. Ze geeft praktijkvoorbeelden en haalt interessante onderzoeken aan, waaruit blijkt wat het effect is van zintuigelijke ervaringen op onze gedachten.

Na de lezing kun je twee workshops volgen:
Muziek beleven met al je zintuigen door Vincent Lamers
Een multimodale muziekbeleving kun je inzetten om leerlingen uit het reguliere en speciaal onderwijs aan te spreken. Met multimodaal bedoelen we dat je muziek beleeft door verschillende zintuigelijke modaliteiten zoals horen, bewegen, voelen en zien. Tijdens de workshop kom je te weten wat die multimodale muziekbeleving inhoudt: je ervaart de werkwijze letterlijk aan den lijve.

Taal en dans door Saskia Sap
Jonge kinderen kunnen bijna niet stilzitten: ze willen bewegen, en dansen komt daaraan tegemoet. Vanuit de theorie van belichaamd leren, weten we dat bewegen ook helpt bij het uitvoeren van cognitieve taken, zoals het leren van taal. In de workshop gaan deelnemers aan de slag met praktische dansopdrachten die de taalontwikkeling van kleuters stimuleren. Dit wordt gedaan vanuit het TOLD-model: taal-ontwikkelend leren door dans.

Doorwerksessie
Ben je geïnspireerd geraakt en werk je graag met vakgenoten door op dit thema? Dan kun je naar de doorwerksessie. We gaan in op vragen als: Wat betekent de theorie over ‘belichaamd leren’ voor jouw lespraktijk? Wat heeft het onderwijs hiervoor nodig? En hoe kun je met je kunstenaarschap aan de slag met dit thema? Meer informatie hierover volgt.

Meer over de kracht van belichaamd leren en doceren lees je in het themanummer van Cultuur+Educatie.
Meer informatie over de Ideeënfabriek lees je hier.

Foto header: Kim Krijnen.